Agnes Fuchs

*1965, lives and works in Vienna and Berlin

Art in Progress Fellowship, HWK- Institute for Advanced Study, Germany, 2010/2009; Memorizer/ Collection Züst, Kunsthaus Aarau, CH, 2009; This could put us years ahead, Georg Kargl Box, Vienna, 2008; Atlas der Visualisierungen/ Edition, Galerie Stadtpark, Krems, 2007; De-/Reconstructing a Room on Science and Technology, Neue Galerie Graz - Studio, A, 2007; Out there, semina rerum Irène Preiswerk Gallery, Zurich, 2006; accept all cookies, dreizehnzwei, Vienna, 2005

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SYSTEMS UNDER TEST



Agnes Fuchs konstruiert Teile eines (ihres) Arbeits-Archivs zu einem Re-enactment, einer experimentellen, intermedialen Versuchsanordnung aus Objekten, Bildern, Präsentationen und Beispielen, aus Oberflächen und Strukturen einer Welt der Messtechniken, Maschinen, Apparaturen und symbolischen Beschreibungen. Diese Versuchsanordnungen, als Archiv von Materialien und Objekten bezeichnen Übersetzungen auf verschiedenen medialen Ebenen. Es entsteht ein Kreislauf der Referenzen, rückgekoppelte Lesbarkeit. Fuchs interessieren die Systematiken der Repräsentationen von Wissenschaft und Technik ebenso wie das beiläufig-exakte Platzieren und Testen der symbolischen Ordnung dieser Bilder und Methoden. In diesem „Setting”, diesem Labor der Beobachtung, ist die Künstlerin Übersetzerin und Beobachterin aber auch selbst eine Beobachtete. David Komary 2007 in: About Systems and Instruments, Wien 2007: „Agnes Fuchs reflektiert in ihren Malereien und Installationen den bildontologischen Status wissenschaftlicher Visualisierungs- und Repräsentationsstrategien. In Beobachtungen zweiter und dritter Ordnung analysiert sie die Permutationen der symbolischen Ordnung in Interferenz und Wechselwirkung zum technischen Bildregime. (…) („measuring field of view“. Zur visuellen Dispositivität und Rekursivität in den Malereien und Installationen von Agnes Fuchs.)

Agnes Fuchs construes parts of a (her) work-archive into a re-enactment, an experimental intermedial test arrangement of objects, images, presentations, and examples, from surfaces and structures of a world of measurement technologies, machines, equipment, and symbolic descriptions. This test arrangement, as an archive of materials and objects describe translations on different medial levels. A cycle of references and feedback readability is created. Fuchs is interested in systems of representation of science and technology as well as in the casual-exact placement and testing of the symbolic order of these images and methods. In this “setting,” this laboratory of observation, the artist is not only translator and observer but also object of observation herself. David Komary writes in About Systems and Instruments, Vienna 2007: “In her paintings and installations, Agnes Fuchs reflects on the visual-ontological status of scientific strategies of visualization and representation. In observations of the second and third order she analyzes the permutations of the symbolic order in the interference and interdependence of the technical image regime. (…) (“measuring field of view“. On the visual dispositivity and recursivity in the paintings and installations of Agnes Fuchs.)