Annja Krautgasser

*1971 in Hall in Tirol, lives and works in Vienna

Ausstellungen/Exhibitions:
2010 Kunstraum Niederösterreich, Translation is a mode, Vienna
2009 Galerie Stadtpark: Asymmetrical Focus - Miriam Bajtala, Annja Krautgasser, Krems
2009 Complesso Monumentale di San Michele a Ripa Grande: Cella, Rom
2009 Secession: CINEPLEX, Secession, Vienna
2008 Galerie 5020: Recent Changes - Änderungen vorbehalten, Salzburg

Auszeichnungen/Honors:
Staatsstipendium für bildende Kunst 2009 | RLB Kunstpreis 2010

http://www.annjakrautgasser.net  


Fragments
2010, video installation, HD 16:9, 15 min
a production by the art workshop 2008 of the Casino Luxembourg – Forum d’art contemporain



(…) Abhängigkeit, Abwesenheit, Allein, Anbetungswürdig, Angst – Das Video Fragments basiert auf Roland Barthes’ Glossar über die Liebe (Fragmente einer Sprache der Liebe, 1977), dessen alphabetisch geordneten Textbausteinen, Gedankengebilden (…) gesprochene Interviews beigestellt wurden. Die Struktur des daraus sich fortwährend entwickelnden Discursus – der Rhythmus der Sprechhandlung der Liebenden in den bewegten Bildern – ist vorgegeben durch die Bewegung des Hin-und-Her-Laufens, das ist Kommen und Gehen, das sind „Schritte“, „Verwicklungen“: Unsicherheiten, Schwanken, Neubewertungen, Richtungswechsel. Die Komponenten in Fragments sind nicht mehr enzyklopädisch angeordnet; von BetrachterInnen können sie nur linear – Bild für Bild, Satz für Satz, Figur für Figur – erfahren werden. Askese: „I think... I think the word means, if I am not mistaken, to actually‚ empty yourself. It’s like the Buddhist going to the mountain? Who is trying to „empty“ himself.“ (…) Die Ordnung ist nur eine scheinbare Ordnung, die sich an die unvordenklich alte Konvention des Alphabets hält. Eifersucht, Einbezogen, Einverständnis, Entstellung, Entwertung, Entwirklichung: „It is disreality, because of the net because it’s not real space or it’s not a real meeting. At the beginning you just create something for this little group of two.“ Ein verhaltenes Lächeln, leicht beschämt darüber, sich über die Liebe zu äußern und dabei auf das Leben zu referieren – Bejahung und Wiederbejahung: eben das sagte die Stimme von X ...
(Franz Thalmair) mit Zitaten aus dem Buch Fragmente einer Sprache der Liebe, 1977

(…) S’abimer, absence, adorable, affirmation, altération, angoisse — the video Fragments is based on Roland Barthes’ love glossary (Fragments – a Lover’s Discourse, 1977), with the alphabetically arranged building blocks of text, intellectual constructs (…) augmented by spoken interviews. The structure of the resulting ongoing and developing dis-cursus — the rhythm of the lovers’ speech acts in the moving images — is predetermined by the action of running here and there, comings and goings, measures taken, “plots and plans“: insecurities, vacillation, reappraisal, a shift in direction. The components in Fragments are no longer arranged like an encyclopaedia; they can only be experienced linearly by the viewers — image for image, sentence for sentence, figure for figure. Askesis: “I think... I think the word means, if I am not mistaken, to actually ‘empty yourself’. It’s like the Buddhist going to the mountain? Who is
trying to ‘empty’ himself.” (….) The order only appears to be an order that adheres to the age-old convention of the alphabet. Contacts, contingences, corps, déclaration, dédicace, démons: “It is disreality, because of the net because it’s not real space or it’s not a real meeting. At the beginning you just create something for this little group of two.” A restrained smile, slightly embarrassed at talking about love while referring to life — affirmation and reaffirmation: that is what X’s voice was saying…
(Franz Thalmair)